Levanger, Verdal, Inderøy, Frosta, Stjørdal, Meråker, Selbu, Tydal og Malvik

Selskapskontroll i Innherred Renovasjon IKS

Revisjon Midt-Norge SA har på bakgrunn av kontrollutvalgets bestilling gjennomført en selskapskontroll i Innherred Renovasjon IKS. Selskapskontrollen omfatter en eierskapskontroll, en forvaltningsrevisjon og en beskrivende del.
 
I forvaltningsrevisjonen konkluderes det med at praksis for beregning av renovasjonsgebyret i Innherred Renovasjon IKS er i tråd med selskapsprinsippet. Videre konkluderer revisor med at myndigheten til å innkreve renovasjonsgebyret er delegert fra kommunene til IR i renovasjonsforskriften. Videre konkluderes det med at kommunenes handlingsrom for å gi dispensasjon fra kravet om hytterenovasjon enten er å vedta en renovasjonsordning kun for tettbebygde strøk, eller gi fritak fra renovasjonsavgift for enkelteiendommer etter søknad.
 
I den beskrivende delen går det fram at IR jobber mot målet om materialgjenvinning på 65 prosent innen 2035. Selskapet har i dag 48,5 prosent materialgjenvinning. IR jobber sammen med andre avfallsselskaper og nasjonale aktører for å utvikle selskapet og bransjen.
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Levanger kommune til en viss grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Denne konklusjonen har bakgrunn i at kommunen ikke har utarbeidet en oppdatert og tilstrekkelig informativ eierskapsmelding, at ikke alle eierrepresentantene har fått opplæring og at kommunestyret er lite oppdatert.
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Verdal kommune til en viss grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Denne konklusjonen har bakgrunn i at kommunen ikke har utarbeidet en oppdatert og tilstrekkelig informativ eierskapsmelding, og det er lite dialog mellom eierrepresentantene og resten av kommunestyret.
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Inderøy kommune til en viss grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Denne konklusjonen har bakgrunn i at kommunen ikke har utarbeidet en oppdatert og tilstrekkelig informativ eierskapsmelding.
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Meråker kommune til en viss grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Denne konklusjonen har bakgrunn i at kommunen ikke fullt ut har utarbeidet en fullgod eierskapsmelding.
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Stjørdal kommune i liten grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Denne konklusjonen har bakgrunn i at kommunens eiermelding har noen mangler, kommunen har ikke vedtatt siste versjon av selskapsavtalen, ordfører er ikke en av eierrepresentantene og det er lite dialog mellom selskapet og kommunen. Revisor har inntrykk av at kommunestyret utover eierrepresentantene er lite informert om selskapet.
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Frosta kommune til en viss grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Denne konklusjonen har bakgrunn i at kommunen ikke har utarbeidet en oppdatert og tilstrekkelig informativ eierskapsmelding, og at eierrepresentanten ikke har tilstrekkelig opplæring i eierskap. 
 
Da Malvik nylig har fått gjennomført en eierskapskontroll og en ny gjennomgang ikke var ønsket av kontrollutvalget, ble det kun levert en rapport med funnene fra forvaltningsrevisjonen og den beskrivende delen av selskapskontrollen.
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Tydal kommune kun til en viss grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Konklusjonen har bakgrunn i at kommunen ikke fullt ut har utarbeidet en fullgod eierskapsmelding.  
 
Eierskapskontrollen konkluderer med at Selbu kommune i stor grad utøver sitt eierskap i Innherred Renovasjon IKS i tråd med kommunestyrets vedtak og normer for god eierstyring. Mangelen ligger i at kommunen ikke har en eierskapsmelding for IR som blant annet kunne gitt eierrepresentantene gode styringssignaler for utøvelse av eierskapet.  
 

 

 

 

 

 
Tips en venn Skriv ut